Consumentenbond

Dan weet je het.

15 augustus 2007

“Bij vonnis van de voorzieningenrechter van de rechtbank 's-
Gravenhage van 15 augustus 2007 is de Consumentenbond
veroordeeld om de hierna vermelde rectificatie te plaatsen:

In de Consumentengids van juli/augustus 2007 is een artikel
gepubliceerd over ooglaserklinieken. Het artikel hesft betrekking op
een onderzoek dat heeft plaatsgevonden op basis van een
vragenlijst die is opgesteld met

behulp van 31 consumenten die een ooglaser behandeling hebben
ondergaan. De vragenlijst had uitsluitend betrekking op
randvoorwaarden.

De voorzieningenrechter heeft onder andere geoordeeld dat een
groep van 31 consumenten in geval van ooglasering niet als
representatief kan worden aangemerkt en dat aldus niet van een
representatief onderzoek kan worden gesproken.

Voorts zijn in het artikel van de Consumentengids juli/augustus
2007 de resultaten van het onderzoek weergegeven met een score
varierend van ++ tot --, dat wil zeggen van zeer goed tot slecht. Eye
Center is in Zin totaliteit beoordeeld als “Slecht”. Onder andere voor
het onderdesl “artsen” heeft Eye Center het testoordesl "matig”
gekregen.

De voorzieningenrechter heeft gecordeeld dat de testresultaten op
een onjuiste althans onzorgvuldige wijze zijn weergegeven en dat
in het artikel ten onrechte niet is vermeld dat met het onderdeel
“artsen” niet werd gedoeld op de kwaliteit van de artsen.

Voorts hesft de voorzieningenrechter geoordesld dat de
Consumentenbond onrechtmatig heeft gehandeld door het
persbericht van 12 juli 2007 te verspreiden waarin gesteld wordt
dat de Inspectie voor de gezondheidszorg moet ingrijpen bij
ooglaserklinisken waar niet BIG geregistreerde artsen werken,
omdat daarmes ten onrechte de suggestie is gewekt dat in die
coglaserkiinieken behandelingen worden uitgevoerd door
onbevoegde, en dus slechte oogartsen.

Eveneens heeft de voorzieningenrechter geoordeeld dat de
Consumentenbond zowel in de publicatie als in het persbericht er
onvoldoende blijk van heeft gegeven dat het onderzoek enkel
bepaalde randvoorwaarden betrof en dat het onderzoek zich niet
heeft gericht op de kwaliteit van daadwerkelijke zorg als het
uitvoeren van ooglaser behandelingen.”



